Kuinka saavutat asiakastulvan?

Kilpailu yritysten välillä kiristyy melkein kaikilla aloilla sitä mukaa, kun valtio vapauttaa kilpailun omista sääntelykahleistaan. Tämä on kokonaiskuvan suhteen erittäin hyvä ilmiö yrityksille, mikäli yritys haluaa kehittyä ja pysyä mukana markkinoiden luomassa armottomassa kilpailussa. Loistava tuote tai palvelu ei vielä takaa kuluttajien varsin ailahtelevaa kysyntää pitkällä aikavälillä. Näin ollen esittelemme tässä muutaman käytännön vinkin, joilla pidät asiakasvirran kasvun tasaisena.

Vaikka termi kilpailu tarkoittaa kahden tai monen yrityksen välistä kamppailua asiakkaiden luottamuksesta, tämä ei tarkoita kuitenkaan sitä, etteivätkö yritykset voisi rakentaa keskenään niin sanottuja liittoutumia. Antamalla positiivisia lausuntoja tai arvioita muista yrityksistä edesauttaa sinua luomaan uusia verkostoja ja yhteistyökumppanuuksia.

Jaa kohderyhmälle tietoa ja lahjoja

Moderni markkinointi suorastaan tulvii ihmisten alitajunnan erilaisilla ärsykkeillä, joiden avulla kuluttajille yritetään saada läpi yrityksen viestit. Tästä johtuen yritysten markkinointiviestit eivät välttämättä läpäise ihmisten alitajuntaa yhtä tehokkaasti. Sinun tehtäväsi on innovoida uusi dynaaminen tapa päästä kuluttajien tietoisuuteen erikoisella ja mieleenpainuvalla markkinointistrategialla. Helpommin sanottu kuin tehty, mutta yksi lähestymistapa voisi olla perinteinen katumainostus, jossa jaat ihmisille “flaijereita” eli tietoiskuja yrityksestäsi, kampanjoista ja tuotteista.

Ihmiset yleisesti reagoivat lahjoihin positiivisesti, ja sama nyrkkisääntö pätee myös yritysmaailmassa. Tarkemmin sanottuna lahjat toimivat erinomaisina kannustimina asiakasvirran kasvattamista varten. Esimerkiksi Axon Profil -niminen yritys ymmärtää erittäin hyvin lahjojen voiman ja tarjoaa erinomaisia lahjoja, jotka eivät ylitä hyvän maun rajoja.

Aseta brändisi näkyville

Mikäli et ole vielä aktiivinen somessa eli sosiaalisessa mediassa, nyt on hyvä aika aloittaa. Suurin asiakasryhmä on nimittäin 90-luvulla syntyneet nuoret, jotka tekevät ostopäätöksiä kasvavassa määrin sosiaalisen median avulla. Uusi sukupolvi ei malta etsiä tuotteita tai palveluita keltaisten sivujen kautta, vaan löytää kaiken tarvittaman omalta mobiililaitteeltaan.

Joskus yrityksen brändi on arvokkaampi kuin itse tuotteet tai palvelut. Oman yritysimagon rakentaminen onnistuu vain kerran, eikä siihen yleensä toista tilaisuutta tule. Täten hyvän tuotteen ja palvelun lisäksi kuluttajat etsivät kasvavissa määrin myös yritystä, jonka kautta he voivat ilmaista omia arvojaan. Esimerkiksi yhteiskuntavastuun kautta yrityksesi tavoittaa uusia kuluttajia.

Näillä vinkeillä pääset hyvin alkuun.