Triathlon

Triathlon-kilpailut koostuvat kolmesta osuudesta: uinnista, pyöräilystä ja juoksusta. Lajin extreme-kilpailuja kutsutaan nimellä Ironman, jolloin niihin kuuluu 3,8 kilometriä uintia, 180 kilometriä pyöräilyä ja maratonjuoksu.

Triathlonin perusmatkoja on neljä:

  • Sprinttimatka, joka sisältää 750 metriä uintia, 20 kilometriä pyöräilyä ja 5 kilometriä juoksua
  • Perusmatka, jota kutsutaan myös olympiamatkaksi. Se koostuu 1,5 kilometristä uintia, 40 kilometristä pyöräilyä ja 10 kilometristä juoksua.
  • Puolimatka, jossa on 1,9 kilometriä uintia, 90 kilometriä pyöräilyä ja 21 kilometriä juoksua.
  • Täysmatka eli Ironman (https://www.is.fi/muutlajit/art-2000005233184.html). Lajin kovin taso.
  • Ultramatkoiksi kutsutaan näitä pidempiä kilpailumatkoja, jotka voivat olla jopa 30 kertaa normaalimatkoja pidempiä.

Urheilijan kannalta lajin tärkein ominaisuus on löytää oikea tasapaino jokaisen osuuden välillä. Jokaisella on omat vahvuutensa ja heikkoutensa, joten vain harva pystyy suorittamaan kaikki lajit samalla tempolla ja voimalla. Triathlon on yksilölaji, ja sen voi aloittaa missä iässä haluaa. Se sopii erityisen hyvin kuntoilijoille ja kilpaurheilijoille, mutta aloittaminen ei kuitenkaan vaadi liikuntataustaa.

Kilpailuissa pärjää ainoastaan silloin, kun oma motivaatio on kohdallaan. Hyvän triathlonharrastajan ominaisuuksia ovat pitkäjänteisyys, sisukkuus, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus. Lajina triathlon on kestävyysurheilua parhaimmillaan, joka vaatii kuukausien jopa vuosien pitkäjänteistä harjoittelua riippuen harrastajan tavoitteesta.

Triathlon-pyöräily

Triathlonissa pyörä on tärkeässä asemassa, koska se on ainoa merkittävä väline koko lajissa. Pyörän pitää kulkea mahdollisimman lujaa ja aerodynaamisesti, joten lajiin on saatavilla erikoisia triathlonpyöriä. Ne on suunniteltu kulkemaan mahdollisimman kevyesti mahdollisimman nopeasti, jotta ne viimeisetkin sekunnin sadasosat saadaan nipistettyä loppuajasta. Tästä huolimatta kisoissa nähdään kaikenlaisia pyöriä triathlonpyörien rinnalla, kuten maastopyöriä ja maantiepyöriä.

Maantiepyörä voi sopia aloittelevalle harrastajalle, mutta triathlonpyörällä ajoasento on makaavampi ja vaihteet ovat sellaisessa paikassa, että kättä joudutaan siirtämään. Tavallinen maastopyörä voidaan muuttaa myös triathlonpyöräksi asentamalla siihen lisätangon ja siirtämällä istuinta eteenpäin. Kuitenkin paras väline lajiin on aina juuri lajin tarpeita vastaamaan suunnitellut pyörät.

Triathlonin haastavin osuus on oppia kaikkien lajien tekniikka. Pyöräillessä triathlonistin täytyy osata oikea polkemistekniikka ja hänellä pitää olla hyvä kunto. Tällöin hän myös suojaa itseään rasitusvammoilta.