Nykyajan kuluttajan huomiosta taistelee satoja viestejä joka päivä. Tästä tulvasta on jokaisen yrityksen erotuttava, jotta asiakas ostaisi juuri heidän palvelujaan. Kuluttajan huomio on jakautunut tosielämän ja verkon luoman virtuaalisen todellisuuden välille, ja ystävien mielipiteillä on suuri paino ostospäätöstä tehtäessä.Kuluttaja tekee paljon vertailua ja tutkimusta verkossa ennen ostopäätöstä. Hinnan lisäksi ostopäätökseen vaikuttavat erilaiset kuluttajien ja myös blogien kirjoittajien arviot tuotteista ja palvelun tasosta. Jotta yrityksen tuote tai palvelu erottuisi edukseen, tulee tietenkin itse tuotteen lunastaa lupauksensa, hinnan olla kohdallaan kilpailijoihin nähden sekä ennen kaikkea palvelukokemuksen tulee olla huippuluokkaa.Yritysten ja tuotemerkkien tulee ottaa osaa somessa käytävään keskusteluun, niiden tulee luoda todellinen dialogi kuluttajien kanssa erottuakseen massasta. Hyvästä ostokokemuksesta kuluttaja kertoo ystävilleen ja vaihtaa tietoja pienemmän ryhmän kanssa, mutta huonosta tuotteesta ja palvelusta kuulevat verkon eri kanavien kautta kaikki, jotka vain haluavat kuunnella.Uudelleen ostamista ja asiakkaan liikkeeseen palaamista voi tukea niin kivijalkamyymälässä kuin verkkokaupassakin joko kanta-asiakkuuteen tai ostotiheyteen perustuvaan lahjan tai alennuksen antamisella. Suositteluun perustuva etu ei ole myöskään huono tapa palkita lojaali asiakas, sillä kaverin tuo mukanaan mielellään liikkeeseen, joka arvostaa asiakastaan. Asiakastulvan voi saavuttaa pienilläkin askeleilla ja pitkäjänteinen, laadusta tinkimätön yritystoiminta vie aina pitkälle.Erilaiset tapahtumat ja uusien tuotteiden lanseeraukseen pohjautuvat kampanjat tuottavat kiinnostusta ja saavat ovipumpun laulamaan. Mutta vaikka myymälässä esiintyisi päivän kuumin nimi, auttaa liikkeen maantieteellinen sijainti tietenkin kuluttajia löytämään brändin äärelle paremmin kuin kaukana sivukaduilla sijaitsevan liikkeen. Sama tyyli toimii tietenkin verkossa, vaikka hieman erilaisella mekaniikalla. Hyvin suunniteltu verkkosivu ja hakukoneita palvelevat avainsanat saavat sähköisen kaupan liikkeelle.Verkon tarjoama mainonta, esimerkiksi bannerit, tuottaa parhaimmillaan verkkokauppaan kävijöitä runsain mitoin. Mainoksen viesti tulee silti miettiä kohdalleen, aivan kuten kaikessa markkinoinnissa kohderyhmää ajatellen aiheelliseksi.Jotta yritys pärjäisi kilpailussa ja muuttuvassa markkinatilanteessa, tulee sen tuntea vastustajansa, eli markkinoilla olevat kilpailijansa hyvin, tietää mitä kuluttajat haluavat ja tietenkin hioa palvelukokemus ja toimitusketju huippuunsa.
20
Jul